Worteltuin in Burgerbrug

Waar is deze worteltuin gevestigd?
Aan de Grote Sloot 91 in Burgerbrug.
Het is de gelukstuin van zorgkwekerij Croon en Bergh, een antroposofische woon- en werkplek voor mensen met een verstandelijke beperking. Onze bewoners wonen in een grote stolpboerderij en werken in het Croonjuweel, het werkplaatsgebouw op het terrein. Croon en Bergh is gelegen in het kleine dorp Burgerbrug, op het platteland van Noord-Holland.
Zie ook onze website: www.croonenbergh.nl

Wat kun je verwachten in deze worteltuin?
De gelukstuin is onze voormalige kwekerij, en bevindt zich achter de werkplaats. In het afgelopen jaar is de transformatie begonnen naar een energetische tuin met fijne plekken om te zijn. Er is al een heerlijke zitplek in ons kastanjebosje, een berkencirkel, een vuurplaats, mooie bloeiende struiken en er zijn bomen geplant die een relatie hebben tot de planeten. In de loop van het jaar worden er nog meer mooie plekken gerealiseerd die allemaal samenhangen met de elementen, en een eigen uitwerking hebben op ieders energie. Denk hierbij aan een speelveld, een wensput en een klein huisje om in te schuilen. Door gebruik van bepaalde vormen, kleuren, beplanting en materialen ontstaat er een sfeer die ontspant, gronding geeft, inspireert, verbindt, stroomt en energie geeft.
Achter de gelukstuin ligt een droge waterberging, met daar omheen een wandelpad. Er zijn vele vogels die hier leven en broeden, waaronder de kiekendief en de torenvalk. Er is prachtig uitzicht op het Noord-Hollands landschap met weilanden en een molen.
De deelnemers op de werkplaats verzorgen onder leiding van hun werkplaatsleider de bezoeken in de worteltuin. Zij heten jullie welkom en laten de tuin zien. Verder zorgen we dat jullie in alle rust elkaar kunnen ontmoeten en niet gestoord worden tijdens het bezoek.

Welke activiteiten kun je er doen?
Bij ons kun je samen wandelen en kletsen, maar ook andere activiteiten zijn mogelijk:
  • Een klusje doen, zoals onkruid wieden, snoeien, water geven
  • Verstoppertje spelen
  • Picknicken
  • Springen op onze trampoline
  • Insecten, hazen en kikkers zoeken
  • Luisteren naar alle natuurgeluiden, welke vogels hoor je?
  • Wandelen rond de waterberging
  • Spelen en rondstruinen
  • Kijken bij de konijnen en kippen

Wanneer is de worteltuin geopend?
Op dit moment is de worteltuin nog niet toegankelijk vanwege de beperkingen van de coronacrisis. Informatie over de tuin kun je opvragen bij Jessica, zij is teamleider van Croon en Bergh. Zij is bereikbaar via j.wormhoudt@croonenbergh.nl of 0640988684.
standbeeld

laantje2