Worteltuin in Olst

Waar is deze worteltuin gevestigd?
Aan de Schuilenbergerweg 4, 8121RA te Olst.
Het is de tuin van Vinca, die gebruikt wordt als coachtuin (www.vinca.nu).

Wat kun je verwachten in deze worteltuin?
Deze Worteltuin is een grote, creatieve tuin met verschillende zitjes, bloemen, kruiden, groente, vijvers met kikkers en loslopende vriendelijke kippen. Er staat een grote picknickset, er is een weide met twee geiten en er zijn voldoende mogelijkheden voor het doen van activiteiten.
Een kas en een binnenruimte zorgen voor mogelijkheden om te schuilen voor regen en kou. Het geheel is landelijk en rustig gelegen en goed bereikbaar met de auto vanuit Deventer en Zwolle.

De bezoeken worden in praktische zin begeleid door Fenna Janssens. Centraal staat dat de begeleiding laagdrempelig is. Er zal tijdens de bezoeken aan ouders en kinderen ruimte worden geven, maar er is wel iemand op een afstand aanwezig.
Wanneer er een activiteit wordt gedaan die om begeleiding vraagt, zal hierover bij het maken van de afspraak worden afgestemd. Wanneer het gaat om een begeleid bezoek vragen we dat er een begeleider mee komt.

De Worteltuin in Olst is een zeer unieke plek. Onder zeer betrouwbare begeleiding van Fenna Janssens is dit een prachtige plek om terug te gaan naar de wortels. In ons geval zijn wij met ons Gezinshuis niet de wortels van onze kinderen. In deze tuin konden we genieten van de prachtige bloemen en het samen ZIJN en een stukje gezamenlijke wortels creëren.
Vanuit de visie “Samen wat ondernemen en leuke herinneringen creëren“ is dit een prachtplek voor kinderen voor ontmoetingen met hun ouders, waarbij er op ongedwongen wijze een basis gecreëerd kan worden voor een positieve relatie. Met als eindresultaat een prachtige bos bloemen!

Welke activiteiten kun je er doen?
Tijdens de bezoeken kunnen ouder en kind elkaar niet alleen ontmoeten; ze kunnen ook wat gaan doen! Zoals:
- Spelen
- Bloemen en bessen plukken
- Wandelen, rondstruinen
- Foto’s maken
- Kruidenzakjes maken
- Insecten zoeken
- Contact met dieren
- Picknicken (voeden/eten maken)
- Knutselen
- Soep maken in heksenketel
- Tuinieren op eigen tempo

Bij het maken van de afspraak wordt afgestemd over de activiteit die ouder en kind kunnen ondernemen. Zo kan Fenna ervoor zorgen dat alles gereed is bij aankomst.

Wanneer is de worteltuin geopend?
Op zaterdag en op doordeweekse middagen (mits er nog geen coachafspraken staan ingepland) staat de tuin ter beschikking voor Stichting Wortel. Tijdens de schoolvakanties zijn er ook mogelijkheden op de doordeweekse ochtenden. Het bezoek aan de tuin vindt plaats op afspraak. Hiervoor kan telefonisch (06 48070216) of via het contactformulier van Vinca contact worden opgenomen met Fenna. Ze geeft graag informatie over de mogelijkheden in de tuin.

IMG-20170811-WA0011