Worteltuinen

Wat is een worteltuin?
Een worteltuin is een geweldige plek om in privésfeer de relatie tussen ouder en kind te verkennen en eventueel op te bouwen in een ontspannen en ongedwongen sfeer. Een worteltuin biedt ruimte om jezelf te zijn en veel mogelijkheden voor kinderen om samen met hun ouder(s) creatief bezig te zijn. Er kan voorafgaand aan het bezoek worden overlegd over eventuele activiteiten of randvoorwaarden. Het belang van het kind staat in een worteltuin altijd voorop!

Worteltuinen zijn er voor kinderen die geen vanzelfsprekend band met hun ouders of één van de ouders hebben of waarbij de communicatie moeizaam verloopt. De kinderen bezoeken de tuin met die ouder(s) of met een andere belangrijke volwassene (ander familielid, pleegouder of gezinshuisouder). Het bezoek wordt al dan niet begeleid door een voogd of hulpverlener. Uitgangspunt is dat de tuin bezocht wordt door één gezin (met eventueel een begeleider) tegelijkertijd. Er is dus alle ruimte om elkaar te ontmoeten!

Waarom ontmoeten in een tuin?
Natuur laat een kind verwonderen en daagt uit om te bewegen. Je kunt veel leren in de natuur en allerlei avonturen beleven. Het samen met je vader of moeder in de natuur zijn geeft tijd en rust om aandacht voor elkaar te hebben. Zonder dat het dwingend is.
Een tuin is een plek met overzichtelijke natuur. Er zijn mogelijkheden om dicht bij elkaar te zijn, maar je kunt ook op een natuurlijke manier wat meer afstand nemen.

Wat kost een bezoek?
Worteltuinen zijn tuinen die een aantal dagdelen per week bezocht kunnen worden door ouders en kinderen vanuit Stichting Wortel. De rest van de week hebben de tuinen een ander doel. Daardoor zijn de tuinen niet financieel afhankelijk van inkomsten uit de stichting. Dit maakt mogelijk om het bezoek aan een worteltuin kosteloos te laten zijn.

Om het bezoek voor de kinderen zo prettig mogelijk te laten verlopen, vragen wij wel om:
  • ouders en kinderen die achter het bezoek staan;
  • volwassene(n) die vrij zijn van de invloed van alcohol of drugs;
  • respectvolle omgang met de dieren, planten, de (relatieve) rust van de plek en de privacy van onze buren.
  • de aanwezigheid van een volwassene die in staat is om het kind te corrigeren, wanneer die even de grenzen van dat respect opzoekt;
  • indien nodig een professional die het bezoek begeleidt;
  • toezicht door volwassene(n) waar het gaat om veiligheid. Het bezoek aan de tuin vindt plaats op eigen risico. We zijn daarnaast niet aansprakelijk voor verlies en/of diefstal van geld of spullen.

Waar zijn worteltuinen?
Er worden tuinen gecreëerd om deze mogelijkheid op verschillende plekken in Nederland aan te bieden. Er is gestart met twee worteltuinen. Daar worden ervaringen opgedaan en van daaruit wordt er gekeken wat nog meer een geschikte plek zou zijn voor een worteltuin.

De worteltuinen zijn te vinden in:

Interesse om jouw tuin als worteltuin in te zetten?
Wij streven naar worteltuinen door heel Nederland, zodat zoveel mogelijk kinderen er gebruik van kunnen maken. Wanneer je interesse hebt om jouw tuin in te gaan zetten als worteltuin, komen we graag met je in contact

lam