Waarom Stichting Wortel?

Wij hebben Stichting Wortel opgericht omdat we weten dat de relaties van een kind met zijn ouders bepalend zijn voor de relaties die het aangaat in zijn latere leven. Daarom heeft ieder kind het recht om zijn ouders op een zo natuurlijke en ontspannen mogelijke manier te ontmoeten. Om te zien en ervaren wie zijn ouders zijn

We vinden dat:

• Ieder kind recht heeft om leuke herinneringen met zijn ouders op te bouwen. In een ongedwongen sfeer met ruimte om even weg te lopen als het spannend is. Waar een veilige setting is, afgeschermd en rustig. Waar papa of mama even kan ontspannen.
  • Ieder kind het recht heeft op een ontmoeting met zijn ouder(s) waar aandacht aan is besteed. Op een plek waar vooraf besproken kan worden wat er nodig is, om de ontmoeting tot een succes te maken. Maar waar ook het besef is dat het soms moeilijk en niet zo leuk is. Waar je als kind en ouder je gast voelt en waar de gastheer/vrouw je welkom laat voelen.
  • Door het beter leren kennen van zijn ouder(s) een kind later beter kan begrijpen waar het vandaan komt en hoe hij/zij zelf in elkaar zit.
  • Ontmoetingen tussen ouder en kind plaats zouden moeten vinden op een plek waar de hulpverlening ruimte maakt voor de ontmoeting.
  • Natuur een belangrijke bijdrage kan leveren bij het opbouwen van leuke herinneringen en nieuwe verbindingen. Een worteltuin is een plek in de natuur waar je rustig van wordt. Waar je samen met je vader of moeder wordt aangezet om wat te doen en creatief te zijn. Waar bloemen en dieren vrolijkheid ontlokken. Of je kunnen troosten. Waar je geen rekening hoeft te houden met andere bezoekers. Waar ruimte is voor jou als kind met al je angst, verdriet, loyaliteit en speelsheid. Waar je kind mag zijn en je vader of moeder ouder mag zijn.

We willen bereiken dat geen kind in Nederland, die zijn vader of moeder maar af toe ziet, naar McDonalds moet om zijn ouder(s) te ontmoeten. Of naar een onpersoonlijk kantoortje bij de zorgaanbieder (waar ze na een uur weer uit moeten).