Bezoeken

Een bezoek aan een worteltuin is op afspraak. Dit om ervoor te zorgen dat de tuin voor één gezin exclusief beschikbaar is. Het bezoek is kosteloos.

In maart 2021 heb ik vanuit de William Schrikker Stichting een contact begeleid van een kind in de basisschoolleeftijd met haar moeder in de Worteltuin van Buitenplaats de Broekhuizen. Vooraf was ik langs geweest om kennis te maken en informatie te ontvangen over de locatie.
De omgang van het kind met de ouder, in bijzijn van een pleegouder, is plezierig verlopen. Het was niet helemaal droog buiten, gelukkig kon de start plaatsvinden in het huisje op het terrein. Hier brandde de houtkachel en stonden  thee en koffie voor ons klaar.  We hebben een spelletje gedaan waarbij het mogelijk was om voldoende afstand te houden van elkaar, Covid proof dus.
Daarna hebben we gezamenlijk de schapen en het (enkele uren oude) lammetje bewonderd. Om vervolgens een wandeling te maken door de grote tuin, waarin we vanaf de bult uitzicht hadden op de Vecht. Ouder en kind hebben zich vermaakt in het ‘draaihuisje’, genoten van het buiten zijn en van het contact met elkaar. Het verliep ontspannen.
Afgelopen week heb ik het kind gevraagd hoe zij de omgang in de Worteltuin had ervaren. Dit bleek heel positief te zijn, ze wilde graag dat een volgende omgang ook hier zou plaatsvinden. Omdat ook de moeder en pleegouders enthousiast waren over de locatie en voorzieningen, waarbij geen andere mensen kijken naar ‘wie die mensen zijn en hoe ze bij elkaar horen’, ga ik inzetten op het organiseren van een volgende begeleide omgang in deze Worteltuin.

Jeugdzorgwerker William Schrikker Stichting Jeugdbescherming

Vandaag hebben we de tuin in mogen wijden van Stichting Wortel. Een prachtige locatie, waar we samen heerlijk hebben genoten van een picknick, de omgeving en de prachtige bloemen, waarmee we het gevoel van de zomer mee mogen nemen naar huis. Fenna Janssens, bedankt voor deze mooie ervaring!

augustus 2017

Om zowel kinderen als ouders bekend te maken met Worteltuinen, is er een flyer gemaakt. Neem vooral contact met ons op wanneer je daar een aantal exemplaren van wilt ontvangen.

IMG-20200624-WA0003